maanantai 9. syyskuuta 2013

Ryhti kuntoon

Olen vähitellen aloitellut liikuntaharrastusta. Syyt ovat lähinnä häistä erillään, mutta tietenkin taustalla on myös toive, että näytän parin vuoden päästä olevissa häissäni kauniilta ja ennen muuta ryhdikkäältä. Eniten minua huolestuttaa eteenpäin kiertyvät olkapääni, jotka haluaisin saada suoremmiksi ennen häitä. Koska minulla on olkaimeton mekko, se korostaa entisestään huonoa ryhtiä. Varsinkin tuo olkapäiden kiertyminen näkyy erittäin selvästi, varsinkin jos joku erehtyy valokuvaamaan takaviistosta tai sivustapäin. Voin näyttää esimerkkikuvan vuodelta 2009, jossa minulla on päällä olkaimeton vanhojentanssipukuni.


Tilanne ei onneksi enää nykyään ole niin paha kuin kuvassa yllä ja olen saanut ryhtiä kohennettua vuosien varrella ilman sen suurempia toimenpiteitä. Nyt aion kiinnittää ryhtiin erikoishuomiota, koska haluan vihdoin seistä suorana, olkapäät oikeassa asennossa. Mielestäni ei ole siis yhtään liian aikaista aloittaa liikuntaa paria vuotta ennen häitä, koska en usko, että tuollaiset muutokset tapahtuvat nopeasti. Toivon tietenkin, että saan ylläpidettyä tätä vasta-alkanutta liikuntaharrastusta yllä loppuelämän enkä vain häihin asti.

Monilla morsiamilla on tarkoituksena laihduttaa joitain kiloja ennen häitä. Nämä morsiamet tuntuvat aloittavan laihdutuskuurin vasta vuoden tai vasta puoli vuotta ennen häitä. Silloin tuloksia on varmaan helpompi seurata kuin tässä omassa kuntoprojektissani, joka ei sisällä laihduttamista. Koen kuitenkin projektin erittäin mielekkääksi ja parasta on, että avomies on myös alkanut harrastaa liikuntaa. Ehkä voidaan sitten vaikka viritellä yhteinen juoksuharrastus ensi kesäksi, nyt kun tässä ensin hankitaan peruskunto kohdalleen.

3 kommenttia:

  1. Tsemppiä ryhdinkohennukseen!
    Tästä on kyllä hyötyä loppuelämäksikin, jee!

    VastaaPoista
  2. Mun pitäis myös parantaa ryhtiäni, sillä epäilevät, että mua vaivaavat päänsäryt johtuvat ainakin osaksi huonosta hartiarenkaan muodosta. Ootko tehnyt jotain erityisiä liikkeitä nimenomaan ryhtiä parantaaksesi vai oletko pyrkinyt vain vahvistamaan lihaksia yläkropasta noin yleisesti? Otan kaikki vinkit kiitollisena vastaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä yliopistoliikunnassa pyörii niska-selkäjumppa, jossa oon koittanut käydä. Valitettavasti se on nyt kesätauolla, mutta koitan syksyllä ehtiä käymään siinä viikottain. Oon nyt keskittynyt ihan vaan yleisesti vahvistamaan yläkropan lihaksia ja kiinnittämään huomiota istuma- ja seisoma-asentoon. Itse oon joskus vuosia sitten saanut fysioterapeutilta pari A4:sta, jotka sisältää erilaisia niskaa ja selkää vahvistavia liikkeitä painoilla tai kepin kanssa. Luulisin, että vastaavia ohjeita löytyy netistä ja tällöin liikkeitä voi tehdä ihan kotona eikä tarvitse aina johonkin ohjattuun jumppaan raahautua :)

      Poista